تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,993,713 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,705,778 |
کارآیى فقه سیاسى | ||
علوم سیاسی | ||
مقاله 3، دوره 4، سال چهارم - شماره چهاردهم - تابستان 80، تیر 1380، صفحه 17-30 اصل مقاله (588.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
آیة اللّه سیدنورالدین شریعتمدار جزائرى | ||
استاد حوزه و دانشگاه | ||
تاریخ دریافت: 08 مهر 1393، تاریخ پذیرش: 08 مهر 1393 | ||
چکیده | ||
فقه شیعه از آغاز پیدایش دچار تقیّه و سرکوب بوده است و نتوانسته کارآیى خود را در زمینههاى گوناگون اجتماعى نشان دهد. حال این سؤال مطرح است که آیا فقه شیعه مىتواند تمام نیازهاى فردى، اجتماعى، عبادى، سیاسى، اقتصادى، قضایى، روابط داخلى و خارجى در عصر کنونى را پاسخگو باشد و یا اختصاص به مسائل فردى دارد؟ برخى از نوشتارها، بسیارى از مسائل حکومتى را امورى عقلانى و برنامهاى به حساب آورده و از مسائل فقهى و استنباطى خارج مىکنند؛ لیکن از تعریف علم فقه به دست مىآید هر حکم عقلى که مورد تأیید شرع قرار گیرد حکم شرع به حساب مىآید؛ به عبارت دیگر، از آن جایى که فقها عقل، عرف، بناى عقلا و عادات را از مبانى فقه قرار دادهاند و با اعتماد بر این گونه امور، حکم شرع را استنباط کرده اند، پس هر گونه حکم اجتماعى، سیاسى که از امور عقلانى و عقلایى باشد فقهى است. علاوه بر حکم عقل و بناى عقلا و کتاب و سنّت، فقها بر منابع دیگرى نیز تکیه دارند که عبارتند از: مصلحت و مفسده دایمى، فطرت جاوید، موضوعات ثابت و متغیر، قضایاى حقیقیه، حکم حکومتى، توسعه در هدف اجتهاد، اجتهاد پویا، نقش زمان و مکان در اجتهاد. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
THE EFFICIENCY OF POLITICAL FIQH | ||
نویسندگان [English] | ||
Sayyed Nooroddin Shariatmadar | ||
چکیده [English] | ||
From the very beginning, the Political Fiqh could not play an efficient role in the social arena. But, now the question is whether the political Fiqh can satisfy all the individual, social, spiritual, political, economical, judiciary, and international needs of the time. Some have considered most affairs and issues related to the state as reasonable, and as a result, not related to Fiqh and inferrence. However, from the definition of Fiqh it can be underestood that any thing reasonable and confirmed by Sharia can be considered as a religious precept. In other words, since Faqihs have included reason and comman usage as the basis for Fiqh inferrences, any social and political precept which is based on reason is a Fiqh-related issue as well. In addition to reasoning and using Quran and traditions for inferring religious precepts, there are other sources such as: eternal evil and expediency, the eternal nature of man, variable and fixed issues, decrees related to the state, development of the objectives of Ijtihad, dynamic Ijtihad, and the role of time and space in Ijtihad. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 801 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 509 |