تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,398 |
تعداد مقالات | 34,489 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,207,183 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,828,472 |
عقل گرایى و نقل گرایى در فقه سیاسى شیعه | ||
علوم سیاسی | ||
مقاله 9، دوره 4، سال چهارم - شماره چهاردهم - تابستان 80، تیر 1380، صفحه 121-138 اصل مقاله (915.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
سیدمحسن آل غفور | ||
دانش آموخته حوزه علمیه قم و کارشناس ارشد علوم سیاسى | ||
تاریخ دریافت: 10 مهر 1393، تاریخ پذیرش: 10 مهر 1393 | ||
چکیده | ||
پیدایى گرایشهاى نقلى و عقلى در میان مسلمانان ناشى از توجه خاص هرکدام به برخى از آیات بود که این آیات، برخى مؤید عقل هستند و بعضى مؤید تعبد. این اختلاف نگرش به قرآن، سبب شکلگیرى دو مکتب معتزله و اشاعره در اهل سنت و دو گرایش اصولیون (عقلگرایان) و اخباریان (نقلگرایان) در شیعه شد که خود زمینه بسیارى از منازعات مذهبى، اجتماعى و حتى سیاسى را فراهم ساخت. فرآیند تطور نگرش عقل گرا در مذهب امامیه از قرن چهارم و از حوزه بغداد آغاز شد و با غلبه بر مکتب قم و رى، سیطره علمى و عقیدتى خود را تا قرن یازدهم استمرار بخشید؛ اما تحولات علمى و سیاسى در این دوره، سبب احیاى اندیشه اخبارىگرى در جوامع علمى شیعه شد، به طورى که در قرن دوازدهم در اکثر جوامع علمى ایران، عراق و بحرین، گرایش اخبارىگرى غلبه یافت؛ ظهور علامه وحید بهبهانى و اقدامات علمى و عملى گسترده او، و نیز تلاشهاى شیخ مرتضى انصارى سبب افول این جریان شد. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
RATIONALIST AND TRADITIONIST APPROACHES IN THE SHIITE POLITICAL FIQH | ||
نویسندگان [English] | ||
Sayyed Mohsen Ale-Ghafoor | ||
چکیده [English] | ||
The emergence of rationalist and traditionist approaches among Moslems was the result of attention to different verses of the Holy Quran, some denoting reasoning and some denoting devotion. These different approaches to Quran led to the formation of Mo'tazele and Asha'arites schools among the Sunnites and Osuliyyun (rationalists) and traditionists among the Shiites. This difference was the cause for many religious and socio-political conflicts. The development of rationalism in Imamiyye started in Bagdad in the fourth century (AH) and continued up to eleventh century, dominating Qum and Ray schools of thought. But, later, the intellectual and political changes resulted in the revival of traditionism among the Shiite scholars. And, as a result, traditionism dominated most intellectual schools in Iran, Iraq, and Bahrain in 12th century. However, with the scientific and practical measures of Allameh Vahid Behbahani and his followers and Shaikh Morteza Ansari, rationalism dominated once more. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 977 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 649 |