تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,995,307 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,706,793 |
تقابل اسماء و صفات الهی در عرفان ابن-عربی | ||
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت | ||
مقاله 3، دوره 5، پاییز 92 - مسلسل 17، مهر 1392، صفحه 67-88 اصل مقاله (293.84 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مجید صادقی1؛ سیدجعفر قادری2 | ||
1دانشیار دانشگاه اصفهان. | ||
2دانشجوی دکتری حکمت متعالیه دانشگاه اصفهان | ||
تاریخ دریافت: 25 آبان 1393، تاریخ پذیرش: 25 آبان 1393 | ||
چکیده | ||
تبیین و تحلیل عمیقی از اصول و مبانی هستیشناسانه مراتب هستی در عرفان نظری به عمل آمده است که شاهکار این تحلیل و تبیین از آن ابنعربی است. دیدگاه ابنعربی دربارة هستی و بررسی چگونگی پیدایش کثرت و مراتب آن بر سه عنصر و سازه بنیاد گرفته است: نخست تجلی اسمائی، دوم مفهوم تجلی در نفس الهی، سوم مفهوم تناکح و تقابل اسماء. بحث تقابل اسماء و صفات بر هر سه عنصر مبتنی است اما تحقق تقابل اسمائی در اعیان خارجی منوط به ناسازگاری ظاهری مظاهر اسماء و صفات در عالم عناصر است که همان امتداد تناکح اسماء در اعیان خارجی بر اساس تقابل مظاهر اسماء و صفات میباشد و ظهور کامل آن مربوط به عالم عناصر است، هرچند بر اساس تطابق عوالم و حکومت اسماء و صفات ریشة تقابل پدیدههای هستی مربوط به اعیان ثابته در مرتبة واحدیت و تحت تأثیر تجلی اسمائی و صفاتی است و اقتضائات اسماء و صفات در مرتبة واحدیت مادةالمواد همة تقابلهای مراتب هستی، خصوصاً عالم ماده، است. بر اساس تقابل اسماء و صفات، همة پدیدهها و حوادث عالم ماده به صحنة هستی ظاهر میشوند. اسماء و صفات متقابله دائماً در ظهور و تجلیاند و حوادث خیر و شر و پدیدههای متضاد و متقابلِ عالم ماده را محقق میسازند. | ||
کلیدواژهها | ||
احدیت؛ واحدیت؛ اسماء و صفات؛ اعیان ثابته؛ تقابل؛ تناکح | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Antithesis of Divine Names and Attributes in Ibn Arabī Mysticism | ||
نویسندگان [English] | ||
Majid Sadiqi1؛ Seyyed Jafar Qaderi2 | ||
1associate professor of Esfahan University | ||
2Ph. D. Student of Transcendent Philosophy Esfahan University | ||
چکیده [English] | ||
Deep analysis and explanation of epistemic foundations and principles of levels of being has been made in theoretical mysticism the masterpiece of which belongs to Ibn ʿArabī. His view of Being and the way of emergence of multiplicity and its hierarchical levels is based on three components: manifestation of Names, manifestation in Divine Essence, and the notion of antithesis and intermarriage (tanakoh) of the Names. Although the notion of antithesis of Names and Attributes is based upon all three aforementioned components, its actualization in external entities depends on apparent incompatibility of manifestations of these Names and Attributes in material world which is a continuation of that antithesis disclosed wholly in the world of elements. On the basis of correspondence of the Worlds and dominance of Names and Attributes, however, antithesis of existing entities originates from immutable archetypes in the level of Unity and under the influence of disclosure of Names and Attributes which brings about all sorts of opposition in levels of being in general and material world in particular. All entities and happenings of the material world come into being on the ground of the antithesis of Names and Attributes which are constantly in manifestation and disclosure, actualizing good and evil occurrences as well as opposite and conflicting entities of material world. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Unicity, unity, Names and Attributes, immutable archetypes, antithesis, intermarriage, Ibn Arabī | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,483 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,017 |