تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,993,552 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,705,671 |
مشکل توجیه برابرى در تفکّر لیبرال | ||
نقد و نظر | ||
مقاله 18، دوره 8، شماره 32-31، مهر 1382، صفحه 404-426 اصل مقاله (165.61 K) | ||
نوع مقاله: تخصصی | ||
نویسنده | ||
حسین توسلی | ||
تاریخ دریافت: 27 مرداد 1395، تاریخ پذیرش: 27 مرداد 1395 | ||
چکیده | ||
فلاسفه سیاسى ـ به خصوص در دوره جدید ـ معمولاً در مقام توجیه ارزش هاى سیاسى همچون عدالت, حقوق بشر, دموکراسى و آزادى, بحث را با پیش فرض برابرى انسان ها آغاز مى کنند. همه ما اذعان داریم که شهروندان به طور برابر حق مشارکت در حاکمیت سیاسى و اداره امور جامعه را دارند. تبعیض هاى قومى, نژادى, طبقاتى و مانند این ها محکوم است. موقعیت اجتماعى و اقتصادى اشخاص نباید موجب نقض تحقیرآمیز حرمت و کرامت آنان شود. قضات, قانون گذاران, برنامه ریزان و کارگزاران اجرایى وظیفه دارند در داورى ها و تصمیماتشان اصل بى طرفى و برخورد یکسان با اشخاص را رعایت کنند. نابرابرى در حقوق و آزادى ها نیازمند توجیه است و بدون دلیل قانع کننده پذیرفته نمى شود. آرمان هایى چون برابرى و حقوق بشر وقتى در قالب شعارهاى شورانگیز براى مقابله با خودکامگى ها و بى عدالتى هاى آشکار سرلوحه حرکت هاى اجتماعى قرار مى گیرد, به صورت یک اصل مسلّم و غیرقابل خدشه جلوه گر مى شود و اقشار رنج دیده با یک نوع دریافت بسیط و روشن خود را با آن شعارها همراه و هم داستان مى یابند و موضوع مورد اتفاق تلقى مى شود. اما آن گاه که زمام بحث به دست اندیشمندان مى افتد و نوبت موشکافى هاى اهل فن درمى رسد و بناست این آرمان ها در یک بحث فلسفى یا حقوقى مبناى استدلال قرار گیرند با چون و چراهایى مواجه مى شوند که ما را ناچار مى سازند با دقت بیش تر در جوانب مسئله تأمّل کنیم. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
مشکل توجیه برابرى در تفکّر لیبرال | ||
نویسندگان [English] | ||
Hosein Tavasoli | ||
چکیده [English] | ||
فلاسفه سیاسى ـ به خصوص در دوره جدید ـ معمولاً در مقام توجیه ارزش هاى سیاسى همچون عدالت, حقوق بشر, دموکراسى و آزادى, بحث را با پیش فرض برابرى انسان ها آغاز مى کنند. همه ما اذعان داریم که شهروندان به طور برابر حق مشارکت در حاکمیت سیاسى و اداره امور جامعه را دارند. تبعیض هاى قومى, نژادى, طبقاتى و مانند این ها محکوم است. موقعیت اجتماعى و اقتصادى اشخاص نباید موجب نقض تحقیرآمیز حرمت و کرامت آنان شود. قضات, قانون گذاران, برنامه ریزان و کارگزاران اجرایى وظیفه دارند در داورى ها و تصمیماتشان اصل بى طرفى و برخورد یکسان با اشخاص را رعایت کنند. نابرابرى در حقوق و آزادى ها نیازمند توجیه است و بدون دلیل قانع کننده پذیرفته نمى شود. آرمان هایى چون برابرى و حقوق بشر وقتى در قالب شعارهاى شورانگیز براى مقابله با خودکامگى ها و بى عدالتى هاى آشکار سرلوحه حرکت هاى اجتماعى قرار مى گیرد, به صورت یک اصل مسلّم و غیرقابل خدشه جلوه گر مى شود و اقشار رنج دیده با یک نوع دریافت بسیط و روشن خود را با آن شعارها همراه و هم داستان مى یابند و موضوع مورد اتفاق تلقى مى شود. اما آن گاه که زمام بحث به دست اندیشمندان مى افتد و نوبت موشکافى هاى اهل فن درمى رسد و بناست این آرمان ها در یک بحث فلسفى یا حقوقى مبناى استدلال قرار گیرند با چون و چراهایى مواجه مى شوند که ما را ناچار مى سازند با دقت بیش تر در جوانب مسئله تأمّل کنیم. | ||
مراجع | ||
پى نوشت ها: 1. procedural equality 3.ریموند پلنت آن چه را تحت عنوان برابرى اولیه بیان کردیم برابرى فرصت (equality of opportunity) و برابرى در وضعیت نهایى را برابرى در نتیجه (equalityof outcome) نام گذارى مى کند و اضافه مى نماید که که براى لیبرال ها جنبه رویه اى در برابرى فرصت جالب توجه است, اما شکل اساسى تر برابرى, آن طور که در برابرى نتیجه نمودار مى شود به دلیل این که مستلزم دخالت هاى غیر قابل تحمل در آزادى هاى شخصى است, احتیاط آمیز مى شود. نک: .Plant, Raymond, Equality, Markets and the State (1984) pp.24-25 5. ژان ژاک روسو, قرارداد اجتماعى, ترجمه منوچهر کیا, کتاب2, فصل11. Dworkin. R. M. (1981) زWhat is Equality?س in Philosophy and Public Affairs Vol.10 .
7. ر.ک: ارسطو, سیاست, کتاب سوم, فصل5, بند9. 9. teleological 11. ارسطو در کتاب پنجم اخلاق نیکوماخس بین عدالت توزیعى و عدالت معاوضى تمایز قائل مى شود. عدالت توزیعى در این معنا با چگونگى توزیع منافع میان گروه هاى اجتماعى مرتبط است و عدالت معاوضى با موضوعاتى نظیر مجازات رفتار غیر عادلانه و جبران خسارت ناشى از مبادلات غیر منصفانه ارتباط پیدا مى کند. اولى بیش تر با عدالت اجتماعى مناسبت دارد و دومى با عدالت حقوقى و قانونى. 22. The principle of equal worth 23. بنى اسرائیل(17), آیه70. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,471 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 370 |