
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,408 |
تعداد مقالات | 34,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,341,464 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,871,561 |
دیندارى معرفتشناسانه جان لاک: عقل شمع پروردگار است | ||
نقد و نظر | ||
مقاله 2، دوره 7، شماره 28-27، تیر 1380، صفحه 12-42 اصل مقاله (242.83 K) | ||
نوع مقاله: تخصصی | ||
نویسنده | ||
نیکلاس ولتر ستورف ترجمه سایه میثمی | ||
تاریخ دریافت: 28 شهریور 1395، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1395 | ||
چکیده | ||
نه تنها اندیشه جان لاک، متکوّن از اعتقاد مسیحى است، بلکه در نوشته هاى او راجع به سیاست و معرفت شناسى [نیز]، به طور پراکنده اشاراتى وجود دارد که نشان مى دهد نتیجه گیریهایش در باب این مسائل، تا چه اندازه ناگزیر از ادغام در کل حیات دیندارانه مسیحى است. توجه اصلى من در مقاله حاضر، معطوف به آرائى از لاک است که نشان مى دهد چطور معرفت شناسى او، با آن ترکیب منحصر به فردش از شکاکیت و اطمینان، ناگزیر باید در حیاتى سرشار از شکرگزارى و اطاعت ادغام گردد. موضوع اصلى این بحث، عقل است که همچون منبعى نورافشان که خود قابل تشخیص نیست، از جانب پروردگار افاضه شده است. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
دیندارى معرفتشناسانه جان لاک: عقل شمع پروردگار است | ||
نویسندگان [English] | ||
Nicolas velter setorf | ||
مراجع | ||
* این مقاله توسط استاد مصطفى ملکیان با متن اصلى مقابله شده است.1. Works، VII، 359. 5. Essays IV، xix، 13. 6. Essays IV، ii، 1. 7.Ibid. 8. Ibid، IV، iii، 22. 9. IV iii 6. 10. IV، iii 6. 11. Ibid، 27. 12. Essays IV، iii، 22. 13. Essays IV، xiii، 1-2. 14. Ibid. 15. Ibid. 16. Essays IV، xvii، 15. 17. Essays IV، xii، 11. 18. Ibid IV، iii، 6. 19. Ibid. 20. Essays I، i، 5. 21. Ibid I، i، 4. 22. Essays I، i، 5. 23. Ibid. 24. Essays I، i، 5. 25. Essays IV، xiv، 1. 26. Essays IV، xiv، 2. 27. هرچند که بعداً متذکر این نکته نخواهم شد، لحن معادشناسانه این فقره نیز یکى از مؤلفه هاى دیندارى معرفت شناسانه لاک است. ادامه فقره چنین است: 29. Maxims. 30. doxastic. 31. Essays IV، xvii، 24. 32 . در این فقره لاک شرح مى دهد که چرا آن وجوهى از پروردگار که بدون توسل به وحى مى توان به آنها عالم شد، در واقع فقط به مدد قواى معرفتى طبیعى انسانها، بر آنها مکشوف نشده اند ـ یا اگر هم مکشوف شدند، همگانى نگشتند. در $241ff او پرسشى نظیر سؤال [مذکور] را مطرح مى کند که چرا آن دسته از تکالیف ما که بدون توسل به وحى مى توان به آنها عالم شد ـ یعنى همان صقانون طبیعیش ـ در واقع فقط به مدد قواى معرفتى طبیعى انسانها، بر آنها مکشوف شده اند. پاسخ او به این سؤال، با پاسخش به سؤال قبلى، ضرورتاً در یک خط قرار مى گیرد.33. Maximal concernment. 34. Essays IV، xvii، 3. 35. Essays IV، xix، 13. 36. Ibid، I، iv، 9 and Passim. 37. Ibid، IV، iii، 20، and Passim. 38 . بردگى مصریان کنایه از اسارت در چنگال کفر است و معمولاً در تقابل با خروج بنى اسرائیل از مصر که به قصد رستگارى انجام پذیرفت، معنا پیدا مى کند ـ م.39. Essays IV، iii، 20. 40. Essays I، iv، 24. 41. Ibid، IV، xx، 18. 42. The Reasonableness of Christianity. 43 . Goshen منطقه اى در شرق رود نیل که بنى اسرائیل تا پیش از خروجشان از مصر در آن ساکن بودند (سفر تکوین 45:10) ـ م.44. Reasonableness $238. 45. Essays IV، vii، 11. 46. Ibid. 47. Ibid، IV، xix، 14. 48. Essays IV، xix، 5. 49. Ibid، IV، xviii، 8. 50. Reasonableness $239. 51. Essays IV، xvi، 11. 52. Essays IV، xix، 14. 53. Ibid، IV، xx، 5. 54 . با علم به محبوبیت لاک و دیدگاهش در اوایل قرن هجدهم انگلستان، با اطمینان حدس مى زنم که جایى در میان سرودهاى مذهبى آن عصر، باید سرودى یافت که خداوند را به خاطر عقل ستایش گوید: هرچند که من از چنین سرودى مطلع نیستم.55. The conduct of theUnderstanding. 56. Essays IV، xvi، 4. 57. Epistle to the Reader. 58. Essays IV، xx، 1. 59. Essays I، iii، 24. 60. Ibid. 61. Puritan 62 . مراد دیندارى مسیحیان ارتودوکس در کلیساى شرق (روم شرقى) است، در مقابل مسیحیت کاتولیک روم ـ م. 64. Thomas Reid (1710-1796). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 727 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 800 |