طیب حسینی, سید محمود, مرتضوی, سید ابراهیم. (1400). مطالعه تطبیقی محل زایمان مریم(س) از منظر قرآن و اناجیل (با تأکید بر تحلیل زایمان ایشان در کنار درخت نخل). اسلام و مطالعات اجتماعی, 3(3), 43-72. doi: 10.22081/jqss.2022.63056.1161
سید محمود طیب حسینی; سید ابراهیم مرتضوی. "مطالعه تطبیقی محل زایمان مریم(س) از منظر قرآن و اناجیل (با تأکید بر تحلیل زایمان ایشان در کنار درخت نخل)". اسلام و مطالعات اجتماعی, 3, 3, 1400, 43-72. doi: 10.22081/jqss.2022.63056.1161
طیب حسینی, سید محمود, مرتضوی, سید ابراهیم. (1400). 'مطالعه تطبیقی محل زایمان مریم(س) از منظر قرآن و اناجیل (با تأکید بر تحلیل زایمان ایشان در کنار درخت نخل)', اسلام و مطالعات اجتماعی, 3(3), pp. 43-72. doi: 10.22081/jqss.2022.63056.1161
طیب حسینی, سید محمود, مرتضوی, سید ابراهیم. مطالعه تطبیقی محل زایمان مریم(س) از منظر قرآن و اناجیل (با تأکید بر تحلیل زایمان ایشان در کنار درخت نخل). اسلام و مطالعات اجتماعی, 1400; 3(3): 43-72. doi: 10.22081/jqss.2022.63056.1161
تاریخ دریافت: 30 دی 1400،
تاریخ بازنگری: 03 اسفند 1400،
تاریخ پذیرش: 03 اسفند 1400
چکیده
مطالعه تطبیقی، عملی برای مقایسه میان مشابهتها و تفاوتهایِ طرفین یا طرفهای تطبیق است و یکی از فوائد آن، گرهگشایی از نقاط مبهم و دستیابی به مطالبی نو است. محل زایمان مریم(س)، یکی از این مسائل است که بررسی تطبیقی آن، از فایده مزبور مستثنی نیست. بر این پایه، پِژوهش حاضر با بهره-گیری از روش تطبیقی و تحلیل دادههای بدست آمده، به مقایسه میان دو روایتِ قرآنی و انجیلی از محل زایمان مریم پرداخته و از گذرگاه این مقایسه، نقطه اشتراکی را، در «تولد مسیح در روستای بیتلحم» عنوان میکند. اما درباره نقاط افتراقی بیان میدارد که از نگاه اناجیل، این زایمان در آخور یا یک غار، و با همراهی یوسف نجار اتفاق افتاده اما از نگاه قرآن، مریم(ع) در هنگام زایمان تنها بوده و دقیقا در زیر یا کنار خرمابُنی، مسیح(ع) را بهدنیا آورده است. با این حال، -در رابطه با نقاط اشتراکی-میتوان«زایمان در یک غار و کنار نخلِ خرمایی» را نیز از اناجیل و تفاسیر قرآن برداشت کرد. و در تحلیل پیوند میان این زایمان با درخت نخل میتوان به نکات ذیل رسید: 1- خرما دادنِ نخلِ خشک، باردار شدن خارقالعاده مریم را تأیید میکند. 2- خرمابُن، درختی پاک است و زایمان مریم در زیر آن، افتراءزدائی از اوست. 3- این زایمان، عروج عیسی(ع) را نشان میدهد چرا که نخل، نماد عروج است. 4- خرما برای نفساء، غذایی مفید و انرژیبخش است.
A comparative study of the place of birth of Mary (PBUH) from the perspective of the Quran and the Gospels
نویسندگان [English]
sayyed Mahmud Tayyeb Huseini1؛ sayyed Ibrahim Mortazavi2
1Professor of Research Institute for Hawzah and University, Qom. Iran.
2Researcher at Research Institute for Hawzah and University, Qom. Iran
چکیده [English]
the present study using a comparative method and analysis of the obtained data, has made a comparison between two Qur'anic and Biblical narratives from the place of Mary's birth, and through this comparison, the common point in "The birth of Christ in the village" "Bethlehem," he says. As for the different points, he states that according to the Gospels, this delivery took place in a manger or a cave, accompanied by Yusuf Najjar, but according to the Qur'an, Maryam was alone at the time of delivery and just below or next to the date palm. He brought Christ into the world. However, in relation to commonalities, "childbirth in a cave and next to a palm tree" can also be deduced from the Gospels and interpretations of the Qur'an. And in analyzing the connection between this birth and the palm tree, the following points can be reached: 1- The giving of dried palms confirms the extraordinary pregnancy of Maryam. 2- The date palm is a pure tree and the birth of Mary under it is to defame her. 3- This birth shows the ascension of Jesus because the palm is a symbol of ascension. 4- Dates are useful and energizing food for breathing.
کلیدواژهها [English]
Comparative study, Maryam delivery, date palm, Quran, The Gospels
مراجع
* قرآن مجید
آتلی، باب. (2007م). لوقا تاریخدان: انجیل لوقا. بیجا: بینا. (نسخه الکترونیکی) قابل دسترسی در سایت: freebiblecommentary.org
آرتور، جان مک. (2007م). تفسیر عهد جدید؛ تفسیر آیهبهآیه کلام خدا. بیجا: بینا. (نسخه الکترونیکی).
قرطبی، محمد بن احمد. (1364). الجامع لأحکام القرآن. تهران: ناصر خسرو.
قطب الدین راوندی، سعید بن هبۀ الله. (1409ق). الخرائج و الجرائح. قم: مؤسسۀ امام مهدی (عج).
قمی، علی بن ابراهیم. (1404ق). تفسیر القمی. قم: دار الکتاب.
کلینی، محمد بن یعقوب. (1407ق). الکافی. تهران: دار الکتب الاسلامیۀ.
مجلسی، محمدباقر. (1403ق). بحارالانوار (محقق و مصحح: جمعی از محققان). بیروت: دار احیاء التراث العربی.
مدرسی، سیدمحمدتقی. (1419ق). من هدی القرآن محمدتقی مدرسی. تهران: دار محبی الحسین.
مصطفوى، حسن. (1368). التحقیق فیکلماتالقرآن الکریم. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
مقدسی، محمد بن احمد. (بیتا). احسن التقاسیم فی معرفة الاقالیم. بیروت- لبنان: دار صادر.
وجدی، محمدفرید. (1971م). دائرة المعارف القرن العشرین. بیروت: دارالفکر.
هروی، علی بن ابوبکر. (1423ق). الاشارات الی معرفة الزیارات (محقق: علی محمد عمر). قاهره- مصر: مکتبۀ الثقافۀ الدینیۀ.
یعقوبی، احمد بن اسحاق. (بیتا). تاریخ الیعقوبی. بیجا: بینا (نسخه شیعی مکتبۀ الشامله).
Danthine, Hélène, (1937). Le Palmier-Dattier et les arbres sacres (Volume 25 ofBibliothèque archéologique et historique), Geuthner
Judaica, Fred Skolink, Micheal Berenbaum, Jerusalem: Keter Publishing House LTD., secend edistion
New Testament Apocrypha. (1991). edited by: Wilhelm Schneemelcher, English translation edited by: R. McL. Wilson, United States: Westminster John Knox Press.