تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,993,155 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,705,373 |
بررسی تاریخی- تحلیلی رهیافت ابن سینا و کانت درباب ماهیت دین | ||
پژوهشهای عقلی نوین | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 مهر 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/nir.2019.55475.1157 | ||
نویسندگان | ||
مهرداد امیری* 1؛ شهرام رهنما2 | ||
1عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان | ||
2عضو هیات علمی | ||
تاریخ دریافت: 20 شهریور 1398، تاریخ پذیرش: 03 آذر 1398 | ||
چکیده | ||
در یک فلسفة عقلی وابسته به سنّت کلاسیک ـ مانند فلسفة ابنسینا که موضوع فلسفه را موجود از آن جهت که موجود است میداند و مسائل فلسفه را عوارض ذاتی این موضوع معرفی میکند ـ اولین پرسش این است که هر مسئلة فلسفی جدید باید از عوارض ذاتی موجود مطلق یا موجود چونان موجود باشد. به این ترتیب، باید برای فلسفة دین و هر فلسفة مضاف دیگری، جایگاهی منطقی در نظام وجود مطلق پیدا کرد. . بنابراین در فلسفة دین ابنسینا، بین عقلانیّت و دین هماهنگی کامل وجود دارد. کانت معتقد است که دین حقیقی، یک دین است ولی عقاید مذهبی بسیار متفاوتی وجود دارند. بنابراین شایستهتر است که بگوییم فلان شخص پیرو مذهب یهود یا اسلام یا مسیحی، کاتولیک یا لوتری است تا اینکه او را متدین به این دیانت یا آن دیانت توصیف کنیم. برای کانت چنانکه خود نیز توصیف می کند مذاهب همچون انگشتری هایی هستند که تنها روگرفتی از انگشتر حقیقی به شمار می آیند. نزد وی چون مؤثرترین روشی که کلیسا میتواند با آن دین محض را انتقال و ترویج دهد کتاب مقدس است، حداقل باید یک مجموعة کوچکی از محققان یا کشیشان خبره باشند که معنای اخلاقی متون مقدس و آیینهای تاریخی کلیسا را برای اعضایشان توضیح دهند و از کلیسا در برابر دشمنان دفاع کنند جستار پیش رو در نظر دارد با یک بررسی تطبیقی تحلیلی به مقایسه و بررسی رهیافت ابن سینا و کانت درباب ماهیت دین بپردازد | ||
کلیدواژهها | ||
دین؛ ابن سینا؛ کانت؛ اخلاق؛ جامعه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
بررسی تاریخی- تحلیلی رهیافت ابن سینا و کانت درباب ماهیت دین | ||
نویسندگان [English] | ||
Mehrdad Amiri1؛ shahram rahnama2 | ||
1عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان | ||
2Member of Faculty of Theology and Islamic Studies | ||
چکیده [English] | ||
در یک فلسفة عقلی وابسته به سنّت کلاسیک ـ مانند فلسفة ابنسینا که موضوع فلسفه را موجود از آن جهت که موجود است میداند و مسائل فلسفه را عوارض ذاتی این موضوع معرفی میکند ـ اولین پرسش این است که هر مسئلة فلسفی جدید باید از عوارض ذاتی موجود مطلق یا موجود چونان موجود باشد. به این ترتیب، باید برای فلسفة دین و هر فلسفة مضاف دیگری، جایگاهی منطقی در نظام وجود مطلق پیدا کرد. . بنابراین در فلسفة دین ابنسینا، بین عقلانیّت و دین هماهنگی کامل وجود دارد. کانت معتقد است که دین حقیقی، یک دین است ولی عقاید مذهبی بسیار متفاوتی وجود دارند. بنابراین شایستهتر است که بگوییم فلان شخص پیرو مذهب یهود یا اسلام یا مسیحی، کاتولیک یا لوتری است تا اینکه او را متدین به این دیانت یا آن دیانت توصیف کنیم. برای کانت چنانکه خود نیز توصیف می کند مذاهب همچون انگشتری هایی هستند که تنها روگرفتی از انگشتر حقیقی به شمار می آیند. نزد وی چون مؤثرترین روشی که کلیسا میتواند با آن دین محض را انتقال و ترویج دهد کتاب مقدس است، حداقل باید یک مجموعة کوچکی از محققان یا کشیشان خبره باشند که معنای اخلاقی متون مقدس و آیینهای تاریخی کلیسا را برای اعضایشان توضیح دهند و از کلیسا در برابر دشمنان دفاع کنند جستار پیش رو در نظر دارد با یک بررسی تطبیقی تحلیلی به مقایسه و بررسی رهیافت ابن سینا و کانت درباب ماهیت دین بپردازد | ||
کلیدواژهها [English] | ||
دین, ابن سینا, کانت, اخلاق, جامعه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 79 |