واثقی راد, محمد حسین. (1403). پژوهشی در تمثل و تجسم فرشتگان از نگاه قرآن و روایات. اسلام و مطالعات اجتماعی, 5(3), 36-68. doi: 10.22081/jqss.2024.60069.1101
محمد حسین واثقی راد. "پژوهشی در تمثل و تجسم فرشتگان از نگاه قرآن و روایات". اسلام و مطالعات اجتماعی, 5, 3, 1403, 36-68. doi: 10.22081/jqss.2024.60069.1101
واثقی راد, محمد حسین. (1403). 'پژوهشی در تمثل و تجسم فرشتگان از نگاه قرآن و روایات', اسلام و مطالعات اجتماعی, 5(3), pp. 36-68. doi: 10.22081/jqss.2024.60069.1101
واثقی راد, محمد حسین. پژوهشی در تمثل و تجسم فرشتگان از نگاه قرآن و روایات. اسلام و مطالعات اجتماعی, 1403; 5(3): 36-68. doi: 10.22081/jqss.2024.60069.1101
تاریخ دریافت: 14 بهمن 1399،
تاریخ بازنگری: 02 اسفند 1399،
تاریخ پذیرش: 14 دی 1402
چکیده
از موضوعاتی که در رابطه با فرشتگان مطرح است، تمثل و تجسم آنهاست؛ یعنی ظاهرشدن آنها به شکل انسان نزد برخی پیامبران و دیگر افراد و جسم آدمییافتن. این موضوع از موضوعات کلامی، تاریخی و حدیثی میباشد. ازآنجاکه فرشتگان از مجردات هستند، تمثل و تجسم آنها را نمیتوان با حس، تجربه و عقل نفی یا اثبات کرد و فقط باید از راه وحی و نقل، اثبات یا نفی کرد. در قرآن از فرشته یا فرشتگانی یادشده که نزد حضرت مریم و حضرت ابراهیم× و لوط× ظاهر شدند که از این ظاهرشدن نزد حضرت مریم به تمثل یاد شده است. اما اینکه حقیقت تمثل چست، جز اندکی به آن نپرداختهاند. گویا نخستین بار فخررازی آن را مطرح کرده و چند احتمال آورده و اشکالاتی نموده و علامه طباطبابی& آن موارد و اشکالات را پاسخ داده است. در منابع اهل سنت از تمثل جبرئیل و حضور نزد رسول خدا| به شکل دحیه کلبی یا جوان خوشسیما به وفور یاد شده وگویند برخی اصحاب نیز جبرئیل را بهصورت دحیه کلبی دیدهاند. این موضوع شهرت گسترده یافته و از مسلمات بهشمار آمده است. برخی نویسندگان شیعه نیز آن را آوردهاند. در این مقاله موضوع با روش تحلیلی - انتقادی بررسی شده و مشخص گردید که روایات و مستندات اثبات تمثل از منظر سند ضعیف است و به نظر میرسد که از روایات اسرائیلی باشد و از منظر عقل نیز در این موضوع تردید وجود دارد و دلیلی بر تمثل جبرئیل بهصورت دحیه کلبی، آنچنانکه شهرت گسترده یافته، وجود ندارد.
A Study on the Representation and Embodiment of Angels from the Perspective of the Qur'an and Narratives
نویسندگان [English]
mohammad hosain vatheghirad
Assistant Professor of the Department of Islamic Studies, University of Art, Tehran, Iran.
چکیده [English]
One of the topics related to angels is their representation and embodiment, meaning their appearance in human form to some prophets and other individuals. This subject falls within theological, historical, and hadith domain. Since angels are immaterial beings, their representation and embodiment cannot be proven or denied through sensory perception, experience, or reason alone; rather, it must be proven or denied through revelation and narration. In the Qur'an, mention is made of angels appearing to Lady Mary, Prophet Ibraham, and Prophet Lut, with the appearance to Lady Mary described as representation. However, the reality of representation has not been extensively discussed. It seems that Fakhr Razi was the first to raise this issue, presenting several possibilities and addressing some issues, which Allama Tabatabaei responded to. In Sunni sources, the representation of Gabriel and his presence before the Prophet Muhammad in the form of a beautiful youth is abundantly mentioned, with some companions also claiming to have seen Gabriel in the form of a handsome youth. This topic has gained widespread fame and is considered as a well-established fact. Some Shiite writers have also mentioned it. In this article, the subject is analyzed critically, and it becomes clear that the narratives and documents proving representation from a weakly authenticated standpoint appear to be influenced by Israelite narratives. From a rational perspective, doubts exist regarding this matter, and there is no convincing evidence for Gabriel's representation in the form of a beautiful youth, as widely acclaimed.
کلیدواژهها [English]
Representation of angels, Embodiment of angels, Descent of Gabriel, Prophet Muhammad, Beautiful youth
مراجع
* قرآن کریم.
ابن الأثیر، أبوالحسن علی بن أبی الکرم محمد بن محمد عزالدین. (1415ق). أسد الغابة (ج2 و 4). بیروت: دارالکتب العلمیة.
ابن جوزی، جمالالدین أبوالفرج عبدالرحمن. (1406ق). الضعفاء و المتروکون (ج2 و 3). بیروت: دارالکتب العلمیة.
ابن حجر، أبوالفضل أحمد بن علی بن محمد. (1390ق). لسان المیزان (ج4). بیروت: مؤسسة الأعلمی.
ابن حنبل، أبوعبد الله أحمد بن محمد. (1419ق). المسند (ج2). بیروت: عالم الکتب.
ابن سعد، محمد. (1410ق). الطبقات الکبری (ج4). بیروت: دارالکتب العلمیة.
ابن عبدالبر، أبوعمریوسف بن عبد الله بن محمد. (1412ق). الاستیعاب (ج2). بیروت: دارالجیل.
ابن عدی، عبدالله بن عدی بن عبدالله. (1409ق). الکامل فی ضعفاء الرجال (ج7 و 8). بیروت: دارالفکر.
ابن کثیر دمشقی، اسماعیل بن عمرو، (بیتا). البدایه و النهایه (ج4). بیروت: دارالکفر.
ابن منده، أبوعبدالله محمد بن إسحاق. (1406ق). الإیمان (ج2). بیروت: مؤسسة الرسالة.