تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,380 |
تعداد مقالات | 34,258 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,922,583 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,663,275 |
تحلیل نظاممند قرائت علامه طباطبایی از آموزه «معرفت نفس | ||
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت | ||
دوره 15، فروردین 1402 مسلسل 55، خرداد 1402، صفحه 70-95 اصل مقاله (444.93 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/pwq.2023.76033 | ||
نویسنده | ||
سید محمدحسین دعائی* | ||
طلبه حوزه علمیه مشهد و دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد | ||
تاریخ دریافت: 01 مرداد 1401، تاریخ بازنگری: 19 فروردین 1402، تاریخ پذیرش: 13 تیر 1402 | ||
چکیده | ||
یکی از اساسیترین آموزههای اسلامی برای فعالکردن همه ظرفیتهای انسان و رساندن او به عالیترین رتبه ممکن، آموزه «معرفت نفس» است؛ همان آموزهای که «دینپژوهان» با رهیافتها، رویکردها و روشهای مختلفی به بررسی آن پرداخته و قرائتهای گوناگون و بعضاً متضادی از آن ارائه کردهاند. از جمله این قرائتها، قرائتِ «علامه طباطبایی» است که با توجه به موقعیت ممتاز ایشان در عرصه دینپژوهی میتوان به اهمیت بررسی آن پی برد. بر همین اساس در تحقیق حاضر پس از گزارش قرائتِ «علامه طباطبایی» از آموزه «معرفت نفس» در قالب یک مجمومه منسجم و نظاممند، به ارزیابی آن پرداختهایم. براساس نتائج حاصل از این تحقیق میتوان قرائتِ «علامه طباطبایی» از این آموزه دینی (یعنی «لزوم شهود هویت بالغیر و عین الربطِ نفس برای رسیدن به خداشناسی حضوری») را با توجه به ویژگیهایی چون: ابتناء بحث از آموزه «معرفت نفس» بر «آیات قرآن کریم» و تبیین آن براساسِ «گزارههای نقلی»، ارائه یک نگاه تاریخی، تحلیلی، تطبیقی به جریانِ «معرفت نفس»، اثبات امکانِ «معرفة الله» و «معرفة النفس» و رد استحاله آن، اشاره به راهکار عملیِ «تصفیه قلب» و «نفی خواطر» برای رسیدن به «معرفت نفس»، تأکید بر عدم منافاتِ «معرفت نفس» با «رسالتهای اجتماعی» و تلاش برای رسیدن به یک «مدل عملیاتی، رقابتی» از آموزه «معرفت نفس»، بهعنوانِ «قرائت معیار» معرفی کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
معرفت نفس؛ خودشناسی؛ علامه طباطبایی؛ حکمت متعالیه؛ عــرفان شیعی فقاهتی؛ دینپژوهی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Systematic Analysis of ‘Allāmah Ṭabāṭabā’ī's Interpretation of the Doctrine of "Self-Knowledge" | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyed Mohammad Hossein Doaei | ||
Seminary Student and Ph.D in Qur’anic Sciences and Hadith, Ferdowsi University of Mashhad | ||
چکیده [English] | ||
One of the fundamental teachings of Islam to activate all human capacities and elevate them to the highest possible level is the doctrine of “self-knowledge”. This doctrine has been examined by religious scholars through various approaches, perspectives, and different methods, presenting diverse and sometimes contradictory interpretations. Among these interpretations, given ‘Allāmah Ṭabāṭabā’ī's distinguished position in the matters of religious research, the significance of examining his interpretation becomes evident. Hence, this research, after presenting ‘Allāmah Ṭabāṭabā’ī's interpretation of the doctrine of "self-knowledge" in a cohesive and systematic framework, aims to evaluate it. Based on the results of this study, ‘Allāmah Ṭabāṭabā’ī's interpretation of this religious doctrine (i.e., the “necessity of witnessing the dependent identity and the absolute nexus of the soul to achieve presential knowledge of God”) can be introduced as the “benchmark interpretation”. This interpretation is characterized by features such as the dependence of the doctrine of “self-knowledge” on the “verses of the holy Quran”, its explanation based on “narrative propositions”, presenting a historical, analytical, and comparative perspective on the concept of “self-knowledge” and proving the possibility of “knowledge of God” and “knowledge of the soul” while rejecting its impossibility. This interpretation also provides practical solutions such as “purifying the heart” and “freeing the mind” to attain “self-knowledge”, emphasizes the non-conflict between “self-knowledge” and “social responsibilities”," and strives for an “operational, competitive model” of the doctrine of “self-knowledge”. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Self-Knowledge, ‘Allāmah Ṭabāṭabā’ī, Transcendent Philosophy, Shiite Jurisprudential Mysticism, Religious Studies | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 61 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 101 |