
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,408 |
تعداد مقالات | 34,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,341,433 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,871,560 |
معناشناسی ساختگرایانه | ||
مدیریت دانش اسلامی | ||
دوره 5، پاییز و زمستان (پیاپی 10)، بهمن 1403، صفحه 171-193 اصل مقاله (1.85 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jikm.2024.69523.1099 | ||
نویسنده | ||
عیسی موسی زاده* | ||
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی | ||
تاریخ دریافت: 24 تیر 1403، تاریخ بازنگری: 01 آبان 1403، تاریخ پذیرش: 19 آبان 1403 | ||
چکیده | ||
زبان در اندیشه سوسور، أمری منفعل و نظامی جمعی و همگانی (نه اجتماعی) از نشانههاست که مورد توافق اعضای جامعه بوده و همچون نرمافزاری روی ذهن اعضای جامعه نصب و تثبیت شده است. نشانههای زبان در نسبت با هم و تنها در درون یک نظام است که ارزش، نقش و معنای خاص خود را پیدا میکنند و در تقابل با هم قرار میگیرند؛ بنابراینوظیفه، نقش، ارزش و معنای یک نشانه را ساختار، قواعد و قراردادها هستند که تعیین میکند نه شکل، جنس و... آنها. در واقع این زبان است که با تمایزاتی که فراهم میکند، امکان سخنگفتن و اندیشیدن را فراهم میکند. به این ترتیب عامل و خاستگاه معنا در اندیشه ساختگرایان زبان است، چیزی که باتوجه به ویژگیهایی که برایش برمیشمارند، قبل از سخنور و ماتن وجود دارد. تحقیق حاضر با روش توصیفی_تحلیلی بر آن است تا ضمن توضیح معناشناسی ساختگرایانه سوسوری، کاستیهای این نوع از معناشناسی را مورد توجه قرار دهد. نتیجه تحقیق حاضر نشان میدهد که نظام نشانهشناسی ساختگرای سوسوری، همانند فرهنگ لغتی است که با منطقی مکانیکی، دالها را در یک نظام بسته همگانی بر مدلولها پیوند میزند و در یک نظم ساختاری نشانهها را از هم متمایز میکند. درنتیجه واژه را بهعنوان واحد مطالعه معنی در نظر گرفته و دانش زبانی از دانش دایرةالمعارفی تفکیف میکنند. وقتی واحد مطالعه معنی را واژه در نظر بگیریم، واژهها را پیش از اینکه در جمله قرار گیرند دارای معنی میدانیم، در صورتی که معنای واژه مستقل از بافتی که در آن بکار رفته و فضای حاکم بر آن و اطلاعات موجود در حافظه کاربران زبان قابل بررسی نیست | ||
کلیدواژهها | ||
سوسور؛ ساختگرایی؛ زبان؛ نشانه؛ معنا؛ همزمانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Structuralist Semantics | ||
نویسندگان [English] | ||
Isa Mousazadeh | ||
Islamic Science and Culture Research Institute | ||
چکیده [English] | ||
In Saussure's thought، language is a passive and collective، universal system of signs، agreed upon by the members of a community، which is installed and fixed in their minds like software. The signs of language only gain their value، role، and meaning in relation to each other within the system، and they are contrasted with one another. Therefore، it is not the form، gender، or other characteristics that determine the role، value، and meaning of a sign، but the structure، rules، and conventions. In fact، it is language that makes speech and thought possible by creating distinctions. In this way، the source of meaning in structuralist thought is language، which، according to the features assigned to it، exists before the speaker and text. This study، using a descriptive-analytical method، aims to explain Saussurian structuralist semantics while highlighting the shortcomings of this approach. The result of the study shows that Saussure’s structural semiotic system is like a dictionary، where signs are mechanically connected to referents in a closed، collective system، and signs are distinguished from one another in a structural order. As a result، the word is considered the unit of meaning study، and linguistic knowledge is treated as encyclopedic knowledge. When we consider the word as the unit of meaning study، we assume that words have meaning before being placed in a sentence، whereas the meaning of a word cannot be analyzed independently of the context it is used in، the prevailing atmosphere، and the information stored in the memory of language users | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Saussure, Structuralism, Language, Sign, Meaning, Synchrony | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 11 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4 |