
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,490 |
تعداد مقالات | 35,439 |
تعداد مشاهده مقاله | 14,486,848 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,512,189 |
«اخلاق و روانشناسی» کالوم نیل در بستر تحلیل و نقد | ||
اخلاق و روانشناسی | ||
دوره 1، شماره 1، مرداد 1404، صفحه 250-277 اصل مقاله (732.7 K) | ||
نوع مقاله: تخصصی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jmp.2025.71130.1001 | ||
نویسندگان | ||
زهرا عزیزاللهی* 1؛ حمید رفیعی هنر2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه (نویسننده مسئول). | ||
2استادیار، گروه تربیت، پژوهشکده اخلاق و معنویت، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 28 بهمن 1403، تاریخ پذیرش: 29 بهمن 1403 | ||
چکیده | ||
«اخلاق و روانشناسی؛ فراتر از کدهای عملی»، نگاشته کالوم نیل بهعنوان یکی از منابع معاصر میباشد که ترجمهای از آن ارائه نشده است؛ فضای متفاوت و انتقادی تند به خلأ اخلاق در بستر روانشناسی غرب و در عین حال گاه تعریض به خلأهای موجود در خود اخلاق غرب، با قلم قوی و استفاده از مثالهای متناسب و ورود عالمانه به عرصه اخلاق فلسفی از ویژگیهایی است که استعداد این منبع برای تحلیل و بررسی با روش کیفی انتقادی را بیشتر آشکار میکند. کالوم نیل، از فعالان عرصه روانشناسی انتقادی و صاحب کرسی در دانشگاه ادینبورگ، خواننده را ناخواسته با خود سوق میدهد تا برای حس کنجکاوی قوی که ایجادشده پاسخ بیابد. تنوع عنوانهای فصول دوازدهگانه و ارتباطدهی میان ابتدای هر فصل با انتهای فصل گذشته، بر خلاف تصور اولیه خواننده از امتیازات عناوینِ به ظاهر کم ارتباط فصول است. برخی مخاطبان ممکن است تصور کنند کالوم نیل در این کتاب پرسشهای متعددی ایجاد کرده و در نهایت بدون پاسخ رها کرده است؛ در حالیکه چنین نیست؛ زیرا هنرمندی او در ارائه چند شعار محوری و مرتبط در جایجای نوشته، پاسخی شفاف و گویا بر تمام ابهاماتی است که در این مسیر مطرح میکند. عبارتی نظیر «اگر به خدا و مقامات بالاتر واحدی برای کل دنیا معتقد نباشیم سخن راندن از روانشناسی و اخلاق بیمعنی خواهد بود»؛ اما شاید عمده نقد بر آن صرف نظر از احساس مبالغه در برخی موارد، ضعف مستندسازی ادعاها میباشد. کلیدواژهها | ||
کلیدواژهها | ||
اخلاق؛ روانشناسی؛ کالوم نیل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
“Ethics and Psychology” by Calum Neill in the Context of Analysis and Critique[1] | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Azezollahi1؛ Hamid Rafiei Honar2 | ||
1. Ph.D. Student in Psychology, Research Institute for Hawzah and University (Corresponding Author). | ||
2.Assistant Professor, Department of Education, Research Center for Ethics and Spirituality, Islamic Sciences and Culture Academy, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Ethics and Psychology: Beyond Codes of Practice, written by Calum Neill, is one of the contemporary sources that has not yet been translated. Its distinct atmosphere and sharp critical stance toward the absence of ethics within the context of Western psychology—and at times its subtle critique of the gaps within Western ethics itself—along with its powerful prose, relevant examples, and scholarly engagement with the realm of philosophical ethics, all highlight the book’s potential for qualitative critical analysis. Calum Neill, an active figure in the field of critical psychology and a professor at the University of Edinburgh, subtly draws readers into a journey to satisfy a strong sense of curiosity he instills. The diversity of the twelve chapter titles and the way each chapter connects its beginning to the end of the previous one—despite the reader’s initial assumption of a lack of coherence among the titles—is among the book’s notable features. Some readers may feel that Neill raises numerous questions without offering answers. However, this is not the case; his skill lies in presenting a few central, interconnected slogans throughout the book that provide clear and articulate responses to the ambiguities he raises. A statement like, “If we do not believe in God or a higher authority governing the world, then speaking of psychology and ethics becomes meaningless,” exemplifies this. Yet, perhaps the main critique—aside from the sense of exaggeration in some instances—is the lack of sufficient documentation to support his claims. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ethics, Psychology, Calum Neill | ||
مراجع | ||
* قرآن کریم
آذریایجانی، مسعود. (1391). کاستیهای دانش روانشناسی در ایران. فصلنامه راهبرد فرهنگ. ش9، صص 7-26.
احمدی، حسین؛ محیطی، حسن. (1398). بررسی معناشناسی اخلاق نزد فارابی. دوفصلنامه فلسفی شناخت. ش 81، صص 7-28.
بانیارد، فیلیپ؛ فلانگان، کارا. (1400). ملاحظات اخلاقی در روانشناسی (مترجمان: محمد کیاسالار و حمیدرضا نمازی، چاپ سوم). تهران: انتشارات ارجمند.
بونژه، ماریو؛ هروین آردیلا. (1388). فلسفه روانشناسی و نقد آن (مترجمان: محمود زارعان و همکاران). قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
رفیعی هنر، حمید؛ آذربایجانی، مسعود. (1402). روانشناسی اسلامی در ایران. گذشته، حال و آینده. پژوهشنامه روانشناسی اسلامی، ش 18، صص 47-82.
شولتز، دوان. پی.؛ شولتز، سیدنی. الن. (1401). نظریههای شخصیت (مترجم: یحیی سیدمحمدی. چاپ چهل و نهم). تهران: ویرایش.
مجلسی. محمدباقر. (1403). بحارالانوار (ج5). بیروت: دار احیاء التراث العربی.
مصباح یزدی، محمدتقی. (1374). اخلاق در قرآن (ج1، محقق: محمدحسین اسکندری). قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی&.
Aristotle. (1987). 350 Bc. The Nichomachean Ethics. Cambridge: Cambridge University Press. Baumeister, R., & Leary, M. (1997). Writing Narrative Literature Reviews. Review Of General Psychology, 1(3), pp. 311-320. Botterill, G. (1999). Philosophy Of Psychology. Cambridge. Brett, G. S. (1921). A History of Psychology: Mediaeval and Early Modern Period Volume II. London: Routledge. Gundlach, H. (2015). Critical Psychology, In: Wright, J. D. (Ed.), International encyclopedia of the social & behavioral Sciences, 2nd Edition. Vol 5 (pp. 261-265) Oxford: Elsevier. Jesson, J., & Lacey, F. (2006). How To Do (Or Not To Do) A Critical Literature Review. Pharmacy Education, 6(2), pp. 139-148. Kant, I. (1987). Critique Of Judgement. Cambridge: Cambridge University Press. Kant, I. (1993). Critique Of Practical Reason. Cambridge: Cambridge University Press. Keats, J. (2009). Selected Letters. Oxford: Oxford University Press. Kloos, B., Hill, J., Thomas, E., Wandersman, A., Elias, M. J., & Dalton, J. H. (2012). Community psychology. Belmont, CA: Cengage Learning. Krstic, K. (1964). Marko Marulic: The Author Of The Term Psychology. Acta Instituti Psychologici Universitatis Zagrabiensis, 36(7). pp. 7-13. Metzinger, T. (2003). Being No One: The Self-Model Theory Of Subjectivity. Cambridge: Mit Press. Milgram, S. (1963). Behavioural Study Of Obedience. The Journal Of Abnormal And Social Psychology. 67(4): pp. 371-378. Mill, J. S. (1991). On liberty and other essays. Oxford: Oxford University Press. Nevman, W. (1991). Social Research Methods. London: Allyn & Bacon. Nietzsche, F. (2002 a). The Gay Science. Cambridge: Cambridge University Press. Nietzsche, F. (2002 b). Beyond Good And Evil. Cambridge: Cambridge University Press. Poli, Roberto; Scognamilo, Carlo & Tremlay, Fredrec. (2011). The Philosophy of Nicolai hartmann. De Gruyter. Berlin Weiten, W. (2022). Psychology: Themes and variations, 11th. Wadsworth: Thomson Learning. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2 |