نجم, اکبر, حسینی, سید عبد الرحیم, جعفری, علی. (1404). بازخوانی کارکردهای شهرت از دیدگاه علمای شیعه با تاکید بر ابتکارات میرزای نائینی. اسلام و مطالعات اجتماعی, 11(3), 1-1. doi: 10.22034/jrj.2025.69601.2846
اکبر نجم; سید عبد الرحیم حسینی; علی جعفری. "بازخوانی کارکردهای شهرت از دیدگاه علمای شیعه با تاکید بر ابتکارات میرزای نائینی". اسلام و مطالعات اجتماعی, 11, 3, 1404, 1-1. doi: 10.22034/jrj.2025.69601.2846
نجم, اکبر, حسینی, سید عبد الرحیم, جعفری, علی. (1404). 'بازخوانی کارکردهای شهرت از دیدگاه علمای شیعه با تاکید بر ابتکارات میرزای نائینی', اسلام و مطالعات اجتماعی, 11(3), pp. 1-1. doi: 10.22034/jrj.2025.69601.2846
نجم, اکبر, حسینی, سید عبد الرحیم, جعفری, علی. بازخوانی کارکردهای شهرت از دیدگاه علمای شیعه با تاکید بر ابتکارات میرزای نائینی. اسلام و مطالعات اجتماعی, 1404; 11(3): 1-1. doi: 10.22034/jrj.2025.69601.2846
بازخوانی کارکردهای شهرت از دیدگاه علمای شیعه با تاکید بر ابتکارات میرزای نائینی
1مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم و دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی پردیس فارابی دانشگاه تهران؛ (نویسنده مسئول)
2دانشیار دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی تهران.
3دانشیار دانشکدگان فارابی. دانشگاه تهران.
تاریخ دریافت: 06 مرداد 1403،
تاریخ بازنگری: 02 بهمن 1403،
تاریخ پذیرش: 15 بهمن 1403
چکیده
یکی از نوآوریهای محقق نائینی در علم اصول، مربوط به اعتبار استنباطی شهرت است؛ موضوعی که در سه ساحتِ عملی، روایی و فتوایی در علم اصول فقه مورد بحث و بررسی قرار گرفته و محور این مقاله است. سؤال اصلی مقاله آن است که میرزای نائینی چه ابتکاراتی در این موضوع اصولی ارائه کرده است؟ مقالۀ حاضر با روش تحلیلی- توصیفی نگارش یافته و از یکسو به کارکردهای شهرت نزد علما اشاره میکند و از سوی دیگر، با تحلیل و بررسی بیانات میرزای نائینی، به تبیین نوآوریهای وی در این زمینه میپردازد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که میرزای نائینی در بحث شهرت اصولی، نوآوریهای قابل توجهی داشته است؛ ازجمله: عدم نیاز به احراز انتساب در شهرت عملی برای جبران ضعف سند، مشروط به نبود مستند بیّن دیگری غیر از آن دلیل؛ انکار امکان جبران ضعف دلالت بهواسطۀ شهرت عملی، در عین پذیرش آن برای تقویت کاسریت دلالت؛ تمایل به حجیت استقلالی شهرت فتوایی؛ جبران ضعف سندی روایات بهواسطۀ شهرت فتوایی و روایی.
Reading the functions of fame from the point of view of Shia scholars with emphasis on Mirza Naini's initiatives
نویسندگان [English]
Akbar Najm1؛ Seyyed Abdorrahim Hosseini2؛ Ali Ja"fari3
1[
2t
3Tehran University
چکیده [English]
One of the innovations of Mohaghegh Naini in the science of principles is related to the inferential validity of reputation, which is discussed and investigated in the three fields of practice, narration and fatwa in the science of principles of jurisprudence and is the subject of this article. The main question is, what initiatives does Mirza Naini have in this fundamental issue? The present article, which is written with a descriptive analytical method, on the one hand, has pointed out the functions of fame among scholars, and further, by analyzing and examining the statements of Mirza Naini, it has presented his initiatives. The findings of this research indicate that Mirzai Naini has some initiatives in this matter, one of the most important of which is: no need to verify the attribution in the practical reputation to determine the weakness of the document, provided there is no documentary evidence other than that reason, denial He pointed out the compensation for the weakness of denotation by means of practical reputation and its acceptance in relation to the inferiority of denotation and the desire for the independent authority of fatwa's reputation, the remedy for the weakness of the document by means of fatwa's and narration's reputation.