| تعداد نشریات | 54 |
| تعداد شمارهها | 2,564 |
| تعداد مقالات | 36,364 |
| تعداد مشاهده مقاله | 16,525,088 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,513,500 |
روش شناسی کلامی مدرسۀ کوفه و الگوی معرفت شناختی آن | ||
| روش شناسی علوم اسلامی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/mis.2025.71141.1059 | ||
| نویسنده | ||
| اکبر اقوام کرباسی* | ||
| استاد یار گروه کلام پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی | ||
| تاریخ دریافت: 01 اسفند 1403، تاریخ بازنگری: 10 آذر 1404، تاریخ پذیرش: 11 آذر 1404 | ||
| چکیده | ||
| این مقاله با هدف بررسی مبنای معرفتشناختی روشِ متکلمانِ نظریهپردازِ کوفه در قرن دوم هجری، به تبیین الگوی «متناندیشی» ایشان در فرایند نظرورزیهای عقلانی میپردازد. نظریه مذکور، الگویی است که بر پایه تعامل و تشابک دو منبع اساسی معرفت، یعنی عقل و وحی، استوار است. در این مبنا، نه تنها عقلانیت در محضر وحی به کار گرفته میشود، بلکه وحی نیز در فرآیند تعقل حضور فعال دارد. متکلمان کوفی با رویکردی تلفیقی، متن وحیانی را در فرآیند استدلال عقلی دخیل ساخته و عقل را با تمام ظرفیتهایش در مسیر فهم وحی به کار میگرفتند. این مقاله با بررسی شواهد تاریخی از اندیشههای کلامی مدرسه کوفه، نشان میدهد که چگونه این متکلمان با تکیه بر این مبنای معرفتشناختی، به تبیین آموزههای اعتقادی پرداخته و از تعارضهای رایج میان عقل و وحی در مکاتب دیگر اجتناب ورزیدهاند. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که مبنای معرفتشناختی، نه تنها به درک عمیقتر از متکلمان کوفی از منابع وحیانی کمک میکند، بلکه الگویی برای مواجهه سازنده با متون دینی در عصر حاضر خواهد بود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تبیینگری؛ نظریهپردازی؛ متناندیشی؛ عقل؛ وحی؛ حجیت متشابک | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| The School of Kufa: Its Theological Methodology and Epistemological Paradigm. | ||
| نویسندگان [English] | ||
| اکبر اقوام کرباسی | ||
| Assistant Professor of Theology, Department of Philosophy and Theology, Research Institute of Islamic Sciences and Culture. | ||
| چکیده [English] | ||
| This article aims to examine the epistemological basis of the methodological approach of theological theorists in the Kufan school during the 2nd century AH, focusing on their model of “Text-Centric Thinking” in the process of rational deliberation. This model is founded on the interaction and interrelation of two primary sources of knowledge: reason and revelation. In this framework, not only is reason employed in the presence of revelation, but revelation also plays an active role in the rational process. The Kufan theologians, through an integrative approach, incorporated the revealed texts into their rational arguments and utilized the full potential of reason to comprehend revelation. By analyzing historical evidence from the theological thoughts of the Kufan school, this article highlights how these theologians, relying on this epistemological foundation, articulated doctrinal teachings and avoided the prevalent conflicts between reason and revelation found in other schools of thought. The findings of this study suggest that this epistemological foundation not only enabled the Kufan theologians to achieve a deeper understanding of revealed sources but also offers a constructive framework for engaging with religious texts in contemporary times. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| تبیینگری, نظریهپردازی, متناندیشی, عقل, وحی, حجیت متشابک | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 |
||